-

The Hind

Het Begin...Engeland...helikopter...The Hind...Klapband....Wedstrijden en fotoverslag

Race en tractorpulling team ’n Kiefhorst heeft voordat men begon aan het tractorpulling avontuur  eerst meegestreden in de grasmaaier race competitie .   
Op een gegeven moment liep alles zo goed, dat de uitdaging niet meer zo aanwezig was. Dat betekende dat er dus een nieuwe uitdaging gezocht moest worden.
Naast de grasmaaier race was Herbert vanaf 2005 actief in het Tractorpulling team Rednex van Arjan van der Kolk, waar hij momenteel nog steeds zijdelings betrokken is. Dit team is actief in de Prostock klasse van de NTTO.
De uitdaging die Herbert toen zag, was om zelf een Tractorpulling team op te zetten eigenlijk speelt dit al vanaf zijn 18de jaar. Hij heeft gekozen voor de 950 kg vrije klasse omdat dit toen een klasse was waar je vrij gemakkelijk in kunt stappen, al gaat dit tegenwoordig ook niet meer op. Veel van deze tractoren bevatten v8 motoren een paar v12 motoren en niet te vergeten 1 turbine, maar Herbert wilde iets speciaals. Hij zocht de uitdaging om met een turbine motor te rijden, maar daar kom je niet zomaar aan… en daar mag je ook zeker niet zomaar mee rijden! Minstens een jaar lang is Herbert bezig geweest met het bewijzen aan de NTTO voldoende kennis over een turbine te hebben. Daarbij zijn verschillende techneuten ingeschakeld, Dave Schrauwen en Dave Clarenbach en er zijn natuurlijk verschillende boeken gelezen. Nadat Herbert de toestemming heeft gekregen is hij samen met vrienden begonnen met het bouwen van een 950kg modified tractor en is er gezocht naar een turbine motor.
In Engeland is uiteindelijk een turbine gevonden, maar er was een klein ‘probleempje’. Deze motor zat nog gewoon in de Russische gevechtshelikopter de mi24 hind. Daarom is Herbert samen met Rik en Dave Schrauwen, begin februari, naar Engeland vertrokken om de helikopter met een dieplader op te halen. De vrachtwagen waarmee dit gebeurde is beschikbaar gesteld door de
Nijwa, die op dit moment een trouwe sponsor van ons is. Op maandag zijn ze vertrokken richting Engeland. Daarbij is de combinatie op de boot gezet en werd er nog snel even gemeten hoe hoog de lading kon worden opgepakt voor de terugweg. Onderweg werd de vrachtwagen ook nog gecontroleerd door de douane waarbij alle kistjes met gereedschap open moesten worden gemaakt. Eén op de zoveel vrachtwagens wordt willekeurig gecontroleerd en dat moest nou net deze combinatie zijn. Na de controle konden ze zonder problemen de weg voortzetten om de grootte aanwinst op te halen. Het was best nog wel koud in Engeland, maar er lag minder sneeuw dan in december toen ze al een keer eerder een bezoekje hadden gebracht. Binnen  10 uur is de helikopter opgeladen waarna de terugreis kon worden ingezet.
Op de terugweg hadden ze gelukkig geen controle, maar wel veel bekijks met zo’n groot gevaarte achter op de dieplader. Na de bootreis overleefd te hebben, restte het nog een paar uur met de vrachtwagen door Nederland waarna de Schapendijk bereikt werd.

Ook in Wierden deden de geruchten snel ter ronde dat er toch echt iets speciaals te vinden was aan de Schapendijk 11. Buren kwamen spontaan langs om de helikopter van dichtbij te kunnen bekijken, maar het bleef niet alleen bij de buren. Ook RTV Oost, Goedemorgen Nederland en BNN kwamen langs om Herbert te interviewen en de helikopter te bezichtigen.

Naast het beantwoorden van vragen en het geven van rondleidingen moest er ook nog hard gewerkt worden aan de trekker. Het frame was zo goed als klaar en nu moest de motor verder klaar gemaakt worden. Hemelvaartsdag, 13 mei 2010, stond namelijk de eerste wedstrijd op het programma. Dit was tevens een thuiswedstrijd in Wierden, dus het was echt keihard werken om alles tijdig af te krijgen. De trekker had ondertussen ook al een naam gekregen en dat is “The Hind”. Deze naam heeft wel een uitleg nodig. De motor die op de trekker is gebouwd, is afkomstig uit een Mil Mi-24  gevechtshelikopter van Russische makelarij . De NAVO-codenaam hiervan is Hind en de naam van de tractor is daar dus vanaf geleid.

Voor Hemelvaartsdag vonden de Paasdagen nog plaats. Sinds een aantal jaren wordt er op de 2e paasdag in Hoge Hexel het evenement Hexel On Wheels gehouden. Door de grote belangstelling in de buurt is Herbert gevraagd of die waanzinnige helikopter op het terrein ten toon gesteld mocht worden. Thuis had Herbert de helikopter deels opgebouwd, maar voor het vervoer naar het evenemententerrein moest dit weer uit elkaar. De reis er naar toe ging echter niet helemaal zoals gepland. Het onderstel van de helikopter stond niet perfect, maar toch werd de gok genomen om de helikopter op sleeptouw te nemen. De Heijkampsweg bevat helaas een paar hobbels en kuilen waardoor de jongens te maken kregen met een klapband. Ja daar sta je dan midden op de weg… en dan zet je niet zomaar een krikje onder de helikopter om de band te vervangen. Een paar banden en krikken zijn helaas gesneuveld, maar de jongens gaven de strijd niet op. Hier is Herbert uiteindelijk Carlein ook tegen het lijf gelopen, Herbert gaf natuurlijk niet meteen toe maar na een half jaar heeft Carlein Herbert zover weten te krijgen. En ze zijn nu al een ruime tijd gelukkig samen.
Het is de jongens uiteindelijk toch gelukt om de helikopter op de juiste plaats te krijgen en het publiek heeft er zeker van genoten.
Na de tentoonstelling bij Hexel On Wheels is de helikopter direct verplaatst naar de Van de Bosch arena in Wierden waar de Tractorpulling wedstrijd plaats zou vinden. Deze verplaatsing had gelukkig geen bijzondere verrassingen voor ons in petto.

Op donderdag 13 mei 2010 was het dan zover. De eerste echte run van The Hind zou plaatsvinden. Het is knap dat het de jongens in zo’n korte tijd is gelukt om de motor en alles er omheen gereed te krijgen voor deze wedstrijd. Helaas werd The Hind gediskwalificeerd omdat de motor twee keer afsloeg. De spanning, warmte, kleine ruimte en onervarenheid namen de overhand waardoor bij het in de versnelling zetten van de machine, de noodknop werd aangetikt. Dit was dus punt één om aan te passen voor de eerst volgende wedstrijd. De organisatie heeft toch besloten dat Herbert nog een keer terug mocht komen op de baan, waarbij hij zijn eerste meters met de machine heeft kunnen rijden. Vervolgens is hij met een trots en goed gevoel van de baan afgesleept.
Voor meer informatie over deze wedstrijd of de wedstrijden van de afgelopen twee seizoenen verwijs ik door naar de overige nieuwsitems.

Dit verhaal is begonnen met de aankoop van de helikopter en daar wil ik dan ook weer mee eindigen. In juli 2010 heeft de Helikopter een nieuw thuis gevonden. De Mil Mi-24 Hind helikopter is op dit moment te vinden in een museum te Baarlo, waar de volledig opgebouwde helikopter te zien is alleen dan wel zonder de motoren.  Voor meer informatie kijk op www.psaero.com

Hieronder volgt een fotoserie over de aanschaf van de helikopter en opbouw van The Hind.


Een goede nachtrust is niet overbodig...


Hier mocht Rik nog "rechts rijden"


Onze trouwe ouwe DAF moest ook mee. Op deze vrachtwagen zit een 14 ton's ferrari kraan waarmee de helikopter gedemonteerd kon worden.


De hoogte van de boot moest even worden opgemeten, zodat daar rekening mee kon worden gehouden voor het transporteren van de helikopter.


Rik helpt een handje


Herbert is tevreden!


Daar is de helikopter dan...


Zo kwam de helikopter uit de loods.. zonder staart


De gearbox nog op de helikopter gemonteerd..


Vooraanzicht


De turbine motoren


De gedemonteerde gearbox


Hier een poging om de helikopter op te tillen, maar dit was geen succes. Baas boven baas...


Goed sturen Herbert!


De motoren liggen apart van elkaar.


Rik probeert ze een goed plekje te geven.


Dan wordt er een serieuze kraan ingehuurd.


De stuurkunsten van Herbert liegen er niet om...


Dit was een spannend momentje. Nu kwam het er op aan of de zelfgemaakte bok goed paste.


Hijsen maar...!


De achterbandjes zijn mooi ingeklapt om ruimte te besparen.


Spreekt voor zich


Millimeter werk.


Soms is het allemaal wel net wat anders dan gedacht, aan Herbert's gezicht te zien...


De vrachtwagen wordt volgepakt met losse onderdelen.


Bijna klaar voor vertrek


De laatste check of alles goed vast zit.


In de rij voor de boot overtocht van Engeland naar Nederland.


Thuis in het winterse Wierden.


Deze Russische helikopter is vast wel strengere winters gewend...


Even checken of alles er nog in zit.


Hier kwamen alle mensen uit de omgeving dus op af...


De klapband onderweg naar Hexel on Wheels..


De hele buurt kwam een kijkje nemen en indien mogelijk een handje helpen.

 

Einde bericht.

 

Nieuws

Website door Laurens Media